Richard Rohr: A férfi útja (könyv)

Rohr01Rohr02

Az Amerikában élő ferences szerzetes könyvét 8-9 évvel ezelőtt olvastam először. Akkor én még tinédzser voltam, méghozzá egy olyan környezetben, ahol a kereszténység és az egyház éppen úgy körülvett és közegem volt, mint a levegő. Csak halványan emlékszem rá, mennyire izgalmasnak találtam a férfiaknak szóló kötetet. Így közel egy évtized távlatából olvastam újra Richard Rohr talán leghíresebb könyvét, A férfi útját. Ajánlott olvasmány apák és fiúk számára. Rohr egyfajta lázadó, aki 1984 óta provokálja előadásain az embereket, biztatva őket, hogy térjenek vissza az Atyához. A férfi útja című kötet ilyen előadások szerkesztett változata, hat beszéden keresztül ismerhetjük a jungiánus szemléletű, tehát a pszichológiát szolgálatába állító szerzetes gondolatait. Jung ismerete erőteljesen meghatározza Rohr szemléletét, aki azáltal, hogy keresztény életünk és önismeretünk érdekében bőven merít a jungiánus pszichológiából, egyfajta transzperszonális pszichológiát (TP) teremt. A TP az emberi lelket, az ember életét a világban tett utazásnak tartja, melynek során eljuthatunk A pontból Z pontba. Ez Rohr egyik kiindulópontja is: élete során minden férfi végigjárhat egy archetípusokon keresztül vezető utat, miközben a férfi mindvégig hitelesen lehet saját maga. Ezalatt rábízhatja magát egy nagyobb rendre, végső soron Istenre.

Az archetípusok kapcsán megérthetjük, miért olyan vonzó a fiatalok számára Rohr gondolkodása. Jung pszichológiájában az archetípusok egyfajta szerepek, amelyek a kollektív tudat/tudattalan részei, és amelyek meghatározzák életünket. Mindannyiunkban ott rejlik a hős lovag, a virgonc kisfiú, a jámbor szerzetes, a bölcs öreg, és így tovább. Álmainkban megjelennek, sőt, olykor életünkben is a szemünkbe néznek, és közlik üzenetüket. Egy tinédzser számára rendkívül vonzó dolog, hogy a szorongató identitáskrízisben kipróbálhatja magát különféle szerepekben. Mivel az anima és animus (a nő és a férfi) a két talán legmeghatározóbb archetípus, a fiatalok könnyen azonosulnak a piedesztálra emelt férfisággal is. Rohr egy feminizmustól mélyen áthatott korban azt üzeni: csodás dolog, hogy a nők öntudatra ébredtek, ám szomorú, hogy eközben a férfiak ottmaradtak, ahol voltak. Férfinak és nőnek együtt kellene fejlődnie és ébrednie, ezért szükség van arra, hogy a férfiak is tudatosabban gondolkodjanak férfiságukról.

Rohr “tanításait” aprópénzre váltja: ifjú keresztények közösségeit alapították meg az USA-ban, hogy a modern világban értelmezzék újra Jézus szavait. Ezek a közösségek éppoly bomlasztólag hatnak az amerikai társadalomra, mint amennyire a tizenkettő szeretetközössége hathatott. Egyesek még az adófizetést is megtagadják egy militáns állam számára. Azt már tudjuk, mi vonzó a tinédzsereknek Rohr-ban, de vajon miért választják őt és Jézust a huszon- és harmincévesek? Míg a tinédzserek számára a férfi szerep kínál hatalmas lehetőségeket, az idősebbek éppen a kötelező, a kultúra és a társadalom által ránk erőltetett, tipikus “férfiszerepek” mellőzésével élhetnek át közösséget, encounter-élményt (így nevezi a pszichológia a valódi, mély emberi találkozásokat), egységet. Semmit nem kell eljátszani, elég egy irányba nézni, mindig egymás szolgálatában élni. Mindenki bántódás nélkül lehet saját maga. Nem kell ahhoz macsónak lenni, hogy férfinak érezzük magunkat, lehet egészen sebezhetőnek is lenni. A kötet utószavát jegyző Zöldy Pál is ennek a hagyománynak az örököse. Az Emmausz Alapítvány és a Férfisátor Közösség több, mint 10 éve foglalkozik Magyarországon a férfiakkal. Fontos megemlíteni, hogy Rohr nem kizárólag a férfiakra figyel: minden emberről beszél, és az egész teremtett világról.

Ami elsőre meglepő lehet az eredetileg német családnevű szerzőtől: bátran hivatkozik német származására, sőt, hallgatóságát az autoritás elfogadására is biztatja. Bár az egyházat mindvégig igen erősen kritizálja, azt akarja, hogy mindannyian szeressük az egyházat, és váljunk a részévé. Csak hitelesebben, hitben és szeretetben. Rohr szembeszáll az ideológiai feszültségekkel, és igyekszik az alapokig lerombolni hamis vélekedéseinket.

Ahogy a lelkiségi szerzők, Rohr is az Evangélium szavain keresztül beszél az emberről. Az első beszédben a nyomorék kezű ember meggyógyításán keresztül mutatja be a tipikus férfiszerepeket: a tehetetlen, béna kezű férfi, aki csak úgy ott van a zsinagógában. A farizeusok és írástudók a rögeszmés, szabályokhoz ragaszkodó férfiak, akik soha nem mernek önmaguk lenni. És ott van Jézus, aki az egész helyzetet fel meri vállalni, kiáll, sebezhetővé válik, beszél és cselekszik. Végső soron jobbá teszi a világot, és van mersze a lezárt világot élővé tenni.

Rohr szerint a férfiaknak életük során két utazást kell tenniük. Az első útSzent János apostol útja, az animahoz, a nőiséghez vezető út. A gyöngédség, a megértés, az érzelmek útja. Csak aki ezen az úton végigment, az indulhat el a Keresztelő Jánoshoz vezető úton, amely során igazi “vad férfi” válhat belőle. Olyan férfi, akinek a szavát mindig Jézus tettei követik. Szent János apostol útja a fejét Jézus mellére hajtó férfi útja, Keresztelőé magányos ösvény, maga a társadalmon kívüliség. Rohr érzi, hogy amiről beszél, az az őshagyományban is jelen van: párhuzamot von a tradicionális indiai életszakaszokkal, ám a kasztrendszerrel való párhuzamot mintha nem venné észre. (Az indiai hagyomány kaszthierarchiája ugyanannyira a személyen belüli hierarchia, mint amennyire a társadalom tagozódása.)

A második beszéd során kerül elő a férfienergia fogalma, amelyet minden férfinak meg kellene tanulnia éreznie magában, és tudnia kéne szétsugározni. Ugyanúgy, ahogy Jézus is jelen tudott lenni a tizenkettő között, azon túl pedig a világban, úgy jelenhet meg minden férfi a maga közösségében, családjában, világában. Hangsúlyozza a szellemi atyaság jelentőségét, apa és fiú kapcsolatát, mester és tanítvány kettősét.

A harmadik beszéd főleg az erő és erőtlenség témakörét járja körül, a negyedik pedig a bizalom és bizalmatlanság mentén bomlik ki. Merjük elhinni, hogy az Isten már igent mondott ránk. Merjünk hát sebezhetőek lenni. Még Harris-szel, a neves tranzakcionális analitikussal is szembeszáll, amikor azt mondja: nem kell, hogy te OK legyél, és én is OK legyek. Te nem vagy teljesen OK, én nem vagyok teljesen OK, és ez így OK.

A kötetet két németországi beszéd zárja, melyben Rohr a szegények igen fontos szerepéről szól, az egységről, a jövő vallásosságáról. Rohr bizakodó, és minél nagyobb mélységet lát, annál bizakodóbb.

Rengeteg fontos dolgot megtanulhatunk az amerikai ferences szerzetestől: hogy a lélek a szabad hely az emberben. Hogy az imádkozás nem beszélgetés vagy könyörgés, hanem a Szent Szellem munkálkodása bennünk. Hogy kereszténynek lenni jó. Aligha írhatnék le mindent a felvetett témák közül, hiszen egy-egy előadás rengeteg témát érint. Rohr-ral lehet vitatkozni. El is várja, hogy túllépjünk rajta, hogy ne őt utánozzuk. Kritikaként talán a karizmatikus szemléletet és a már-már szélsőségesnek ható lázadó hangvételt említhetném meg, ám azt gondolom, éppen ez a harcossága teszi olyan fontossá A férfi útját.

A könyv külleme rendben van, a puha borító sajnos egy kicsit gyorsan kopik. Ez egy olyan könyv, ami jó esetben kézről-kézre száll, éppen úgy, ahogy először én is leemelhettem a lelki atyám polcáról. A jól olvasható, talpas betűtípus és a jellegzetes borítóterv miatt a kötet kellemes látvány a szemnek. A férfi útját amolyan bevezető kurzusként ajánlanám mindenki számára a hiteles élethez. Rohr azt sugallja vele: sosincs késő, hogy elinduljunk a férfivá válás útján.

Ursus Libris, 2001
150 oldal
1450 Ft

(Magyarországon Pál Feri atya tart előadásokat hit és pszichológia témában, tíz évre visszamenőleg minden meghallgatható itt.)

 

Hozzá szabad szólni:

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s