T. P. Malone és P. T. Malone – A bensőséges kapcsolatok művészete (könyv)

Kapcsolatok01Kapcsolatok02

Az élményközpontú terápiát népszerűsítő kötet címe alapján egy kicsit másra számítottam, mint amit kaptam tőle. Azt hittem, hogy egy divatos párkapcsolati kézikönyvet olvashatok, ennél azonban jóval többről van szó.

A bensőséges kapcsolatok művészete cím elég jól összefoglalja mindazt, amiről ez a könyv szól. Ha a kapcsolat szóra gondolunk, nem elég a manapság kiemelten vizsgált párkapcsolatokra szűkíteni a kört. Azt a viszonyt kell magunk előtt látnunk, amelynek prototípusa a férfi és nő közötti intim kapcsolat. Ezt a kötést talán mindennel képesek lehetünk kialakítani, legyen az egy festmény, egy számunkra kedves táj, egy állat vagy bármi egyéb. Hogy ezekkel képesek vagyunk-e bensőséges viszonyba kerülni, az döntően rajtunk múlik. Élhet az ember úgy, hogy minél többet tapasztalja meg a világ valódiságát, ezt a mindeneket átszövő és összekötő kapcsolódást. A szerzők Sartre-t idézik, amikor arra bíztatnak, tanuljunk meg „jóhiszeműen élni a világban”. 

A könyv központi kérdése: hogyan lehetünk önmagunk, miközben közel vagyunk egy másik emberhez? Vagy kicsit másképp: hogyan lehetünk úgy a másokkal közös térben, hogy közben saját terünkben is megmaradhassunk? A szerzők szerint a szeretettel úgy vesszük körül a másikat, hogy az ebben a térben szabadon lehessen más, növekedhessen, változhasson. Hiszen ami nem tud növekedni, változni, az tulajdonképpen halott. 

Apa és fia, a két pszichiáter fel is dob nekünk egy amolyan svájci bicskát (ez jellemző az amerikai szakemberekre), amellyel viszonylag könnyen értelmezhetjük személyes és társas helyzeteinket. Az én három funkcióját írják le: az aktív, a passzív és az igazi ént. Az egyik a közösen megosztott tér kezeléséért felel, a másik a személyes térben fejti ki hatását, a harmadik pedig elvezet a másikkal megélt bensőséges kapcsolathoz. Az igazi én felel a viszony feldolgozásáért, átfogja a múltat (emlékeinket), a jelent és a jövőt. A passzív én döntően a múltat dolgozza fel, amit már tudunk, amit hozunk. Az aktív én a közvetlen valóságot ismeri. Az igazi én a paradoxonokkal foglalkozik, és amikor rövid időre hangsúlyossá válik a működése, akkor beszélünk igazién-élményről. Egyszerűen megfogalmazva: az igazi én azon a határon működik, ahol a személyes és a közösen megosztott tér összeér. Az igazi én jellegében már ismerős lehet, hiszen Jung, a humanisztikusok és transzperszonális pszichológusok is sokat foglalkoztak a lélek belső határaival, illetve a belső és külső valóság határán zajló folyamatokkal. 

De nem csak a transzperszonális pszichológiából merítenek szerzőink, modelljük nagyban épít a pszichológia egy igen nagyhatású elméletére, a rendszerszemléletre is. Amikor intimitásról beszélünk, azt fontos megkülönböztetni a közelségtől. Lehetünk úgy közel valakihez, hogy ne legyen köztünk valódi, bensőséges kapcsolat. A közelség hatására közös pszichológiai egység jön létre. Ezt hívjuk rendszernek, hiszen ez egy időben fennmaradó, struktúrával bíró, fejlődő egység, amely önmaga fenntartására törekszik. Gondoljunk csak egy családra, amely csak bizonyos mértékű változást visel el, és a benne lezajló helyzetek száma véges. Általában mindig ugyanaz történik, ugyanúgy ér véget egy-egy beszélgetés, egy vita vagy nyaralás. A közelség hatására ilyen rendszerek fogságába kerülünk, és mindaddig, amíg nem tudjuk megélni igazi énünket is, fogságban is maradunk. A rendszerszemlélet a fentiek miatt nem csak a tüneteket mutató családtaggal foglalkozik, hanem igyekszik az egész családot bevonni, és a változást ilyen módon előidézni. 

Talán a leírtakból is látszik, hogy Malone-ék műve nagyon korszerű és izgalmas témákat és elméleteket villant fel, amelyeket rövidebb-hosszabb esetismertetésekkel illusztrálnak. Habár az igazi én és az intimitás/bensőségesség fogalmainak szigorúan vett definiálását nem teszik meg, mégis jól érthető és jól olvasható könyvet alkottak. A magyar fordítás számomra meglepő módon gyakran zárójelben hozza az egyes, még meg nem szilárdult kifejezések angol eredetijét is. Nekem szimpatikusabb lett volna, ha ezt nem a szövegben, hanem például lábjegyzetben vagy szószedetben teszik meg, mert akkor kevésbé volna kézirat-jellegű a kötet. Az viszont tény, hogy a megértést nagyban segítik ezzel. A nyomtatás minősége kicsivel az Ursustól megszokott szint alatt van, ettől persze még nem volt problémám az olvasással. Nálam a puha borítókon viszonylag hamar megjelennek az első gyűrődések, de ezt kompenzálja a rendkívül strapabíró kötés. Ezúttal is hetekig hordtam, lapoztam, firkáltam, és jelentem: normál használat mellett elnyűhetetlen. 

A bensőséges kapcsolatok művészete nagyon jó fogalmakat hoz be. Az olyan általános hívószavaktól kezdve, mint az intimitás, kapcsolat, szexualitás, az egészen korszerű kreativitás, változás, növekedés terminusokig. (Itt jegyzem meg, hogy 1987-ben adták ki Amerikában.) A könyv nyomvonalán haladva egészen alapvető kommunikációs sémákat ismerhetünk fel saját kapcsolatainkban, megtudhatjuk, hogy miért választunk önmagunkhoz hasonló embert az alkalmi vagy rövidtávú kapcsolatainkhoz és miért teljesen különbözőt hosszútávra, és számos önismereti felismerésünk lehet. Egy viszonylag egyszerű, új keretbe helyezve is lehetőségünk nyílik megvizsgálni életünket, kapcsolatainkat. Ez senkinek nem válhat kárára. És még egyszer kiemelném, hogy önismereti tripnek sem utolsó olvasmány. Nekem nagyon bejött, jó szívvel ajánlom. De csak azzal a zárómondattal, hogy soha ne ragadjunk le egyetlen frappáns modellnél vagy elméletnél sem, tudjuk szemléleti körünk tágítására használni őket! 

Ursus Libris, 2004, 2008.
289 oldal
2450 Ft

Hozzá szabad szólni:

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s