Gyereklemezek

Vilmos-2

Egy ízben Gryllus Vilmossal készítettünk interjút, és akkor valami olyasmit mondott, amin azóta is rengeteget gondolkodom. Arra a kérdésre, hogy milyen szempontok szerint állítja össze gyerekműsorait, hosszan válaszolt. 

Például azt mondta, hogy a gyerekek a lepényevő versenyen is jól érzik magukat, és azt is lehet úgy csinálni, hogy kedves legyen. De ha ezt egy menő műsorvezető vezényli le jó pénzért, akkor az már nem annyira kedves. Emellett vannak művészeti és pedagógiai szempontok is. Sőt: mivel ő azt gondolja, hogy énekelni nagyon jó, ezért azt szeretné, hogy a gyerekek is énekeljenek. 

Arról beszélt, hogy az ő gyerekkorában többet énekeltek a gyerekek. Már csak azért is, mert akkoriban voltak olyan dalok, amelyeket szerettek is, és el is tudtak énekelni. Fontos a dalok dallamvonala és hangmasassága, hogy a gyerek énekelni is tudja, és jól is szóljon. Ő erre is törekszik dalszerzéskor, és van is ilyen lemeze, amelyik direkt óvodásoknak készült. 

És akkor most olvassuk el ezt a cikket: Felkészítés a bilizésre (Vasárnapi Hírek) – “A producer szerint a rajongókat már az óvodában gyűjteni kell.”

Vilmos, merre vagy?

  -g-

Gyereklemezek” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Nekem erről az jut eszembe, hogy nagyon átjön a gyereklemezeken, hogy melyik előadó szeret együtt énekelni a gyerekekkel és melyik feküdt csak rá a témára. De lehetne mondani azt is, hogy a zenészeken általában érződik, hogy közösségnek vagy maguknak játszanak-e.Ergo őszinteség nélküli gyereklemezt nem érdemes csinálni.A másik oldal pedig az, hogy az én gyerekkoromban volt Sebő meg Halász Judit meg Kaláka. Az értelmiségi szülők olyan lemezeket vettek, amikben volt egy kis hozzáadott érték, rejtett metafora. Most, hogy mindennek egyérelműnek kell lennie, lehet, hogy pont ezek a konkrét lemezek adnak valami pluszt.És Sebő Ferenc is megöregszik, Halász Judit beteg lesz és a Kaláka versmondó versenyekre jár zsűrizni. Viszont az új arcok közül nem csak az ex-indie zenészekre lehetne figyelni.

  2. Szerintem az a különbség, hogy a Halász Judit meg a Kaláka bizonyos lemezei kimondottan a gyerekeknek szóltak, készültek. Valószínűleg ott is megvolt az a jelenség, amit most ezek a zenekarok kihasználnak: azaz, hogy most felnőtt egy Kispálon, Quimbyn, stb.-n szocializálódott generáció, akik elsősorban maguknak veszik meg ezeket a lemezeket, mellesleg a gyereküknek. És a gyerekére mindenki szívesen költ pénzt. És mindenki szeretné "jófej" zenészek jófej zenéire nevelni a saját gyerekét. A helyzet szerintem azért fura, mert eddig a kevésbé ‘okos’ szülők gyerekeit a Britney Spears szocializálta, meg a… hát többet nem is tudnék mondani, ezek az elég rossz pop dolgok. És akkor végre örülünk, hogy mindenkinek van lehetősége legalább valami alternatív mainstreamet adni a gyereknek, ami nekünk is jó volt. Szóval olyan, mintha ebben volna egy fejlődés, hisz több gyerek fog olyan zenét hallgatni, ami nem kimondottan a legalja. Viszont ezzel egy csomó szülőt becsapnak, mert azt fogják hinni, hogy a gyereküknek is jók ezek a zenék. De pl. az Ambrus is bevallotta állítólag, hogy fogalma sincs, milyen a jó gyereklemez. http://quart.hu/cikk.php?id=5908 Gondolom Halász Judit és a Kaláka zenekar is tudta, hogy a szülők veszik meg a lemezt, és ők is hallgatni és dudorászni meg énekelgetni fogják a gyerekekkel, de ott bele volt téve annyi, hogy ténylegesen gyerekek számára készültek ezek a dalok, nem pedig a szülőknek… Az, hogy milyen mintázatok jutnak be egy gyerek fejébe, nagyon nem mindegy szerintem.

Hozzá szabad szólni:

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s