Biciklivel a Szentendrei-szigeten

Szentendre

Néhány napja, a szünidőre való tekintettel, és a képernyő előtt eltékozolt nyár rémétől hajtva felkerekedtünk néhány barátommal, hogy körbetekerjük a Szentendrei-szigetet. Már a találkozási pontnál kiderült, hogy nem jár a HÉV (illetve csak egy rövid szakaszon, de arra meg sajnáltuk a pénzt), tehát elhatároztuk, hogy az oda-vissza utat is biciklivel tesszük meg, így az eredetileg hetven kilométeresre tervezett kirándulás egy laza százas túrává hízott. A szigetet könnyen és viszonylag hamar megtaláltuk, a Duna-menti bicikliúton ez nagyon könnyű feladat, ráadásul nagy élmény is, mivel a folyó ezen szakasza (is) gyönyörű, az út szép ártéri “erdőkön” vezet keresztül. Tahitótfalunál átkeltünk az egyetlen szigetre vezető Duna-hídon, és az első baloldali úton lekanyarodva máris találtunk egy remek reggelizőhelyet egy mezőn.

A rövid pihenő után újra lóra pattantunk, és eltekertünk az északi csúcshoz. Gyönyörű homokos part, szép fények, a bátrabbak még egy strandolást is megkíséreltek. Majd dél felé tekertünk, ezúttal már a keleti oldalon. A horányi komppal szabadultunk ki a Duna ölelő karjai közül, és a nap vége felé még bevállaltuk a nem túl hosszú Dunakeszi – Újpest – szakaszt. Itt kicsit segítettünk magunkon és vonatra szálltunk, a Nyugati pályaudvaron pedig búcsút vettünk, és mindenki hazafelé vette az irányt. Eddig a rövid és tárgyilagos útibeszámoló, most pedig következzen egy fontos és hasznos információ:

A túra meglepetései közül a legkellemetlenebb volt a “behajtani tilos” – táblák sokasága, amelyeket a Fővárosi Vízművek helyezett el a szigeten, a fontos vízgyűjtő-területek tisztaságának megőrzésére hivatkozva. Először még becsülettel kerülgettük a lezárt területeket, de volt, hogy már kilométereket haladtunk egy úton, eltávolodva a főúttól, amikor az útszakasz közepén megpillantottuk a rettegett táblákat. Nagyon kellemetlen meglepetés, amikor az ember fáradtan, fájó lábbal próbál meg eljutni a legközelebbi kompig, és kiderül, hogy tenni kell még egy tíz kilométeres kerülőt is. “De hát a tiszta vízért megéri” – gondolnánk, csakhogy egyszer, amikor már tényleg nem tudtunk másfelé menni, megszegtük a szabályozást, és keresztülhajtottunk egy ilyen lezárt területen. Nemsokára persze meg is állított minket egy biztonsági alkalmazott, aki nagyon kedvesen elmondta, hogy most birtokháborítási jegyzőkönyvet kéne felvennie, na de látja ám, hogy mi nem akarunk rosszat, szóval legközelebb, hogy ne legyen ebből konfliktus, menjünk be a Vízművek központi épületébe, és kérjünk belépési engedélyt – csak kérni kell, és kapunk! (Utána néztem, igaza volt, további információ erre) Érdekes kérdés, hogy ha már egyszer bárki kaphat belépési engedélyt, akkor vajon miért nem lehet a túrázókat, biciklistákat engedély nélkül is beengedni. Adódna, hogy ráerősítsek Gergő tézisére, mi szerint szép lassan elzárják előlünk az őselemeket: “eltűnik a közterekről a víz, tilos tüzet rakni, a földdel ki tudja már, mi van… [lefoglalta a Vízművek] A levegőt rég megmérgezték, a terek is fogyóban.” De nem hiszem, hogy közel járnék az igazsághoz, szóval inkább nem teszem.

És végül még néhány szép szó az utolsó bekezdésbe: A Szentendrei-sziget szép. Sík terep, messzire el lehet látni. Füves lankák, búzaföldek. Homokos partszakaszok, óriási ártéri fák. A Dunát nem látjuk mindenhonnan, viszont a szemközti parton lévő dombokat, hegyeket annál inkább. A főútat néhol két oldalról az útra boruló fasor szegélyezi, néhol pedig tiszta, csendes falvak. Lovak karámban. Elhagyott parasztházak. Mindez közel a fővároshoz, könnyen megközelíthetően. Ideális túraútvonal.

dadikovi

Sajnos nem vittem fotógépet, a fenti képet Gergőtől kaptam.

Hozzá szabad szólni:

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )