Aki vidékről ingázik Budapestre, vagy valaha járt be huzamosabb ideig, biztosan találkozott már a reggeli csúcsforgalommal a síneken. Nem új dolog ez, az agglomeráció megtámadja Budapestet, valószínűleg hasonlóan működik a történet minden nagyvárosban Európa szerte. Az már korántsem természetes, hogy a tömegközlekedésért mennyire magas árat kérnek hazánkban, de lendüljünk túl ezen is, drága a bérlet, kifizettük, használjuk az igen magas színvonalú szolgáltatást, ahol ha szerencséd van, s különösen jó napot indítasz, nem folyik alád sem magzatvíz, sem hajléktalan ürülék vagy egyéb nyalánkság. A vonat késik ugyan 20-25 percet, a ruhádat összeizzadtad, s még csak fél 8 van, de fő az optimizmus.
A MÁV előhúzta a fehér nyulat a cilinderből, mától úgymond emelik az utazás presztízsét, s — felütés, dobpergés — 150 Ft-os extra árat fizettetnek mindenkivel, akik gyors vagy sebes vonatra szállnak. Hiszen látják ám, hogy a postán is drágább a gyorsabb, meg a GLS-nél, Ebay-nél is valami additional fee vonatkozik azokra a termékekre, amelyek helyvektorának első deriváltja nagyobb. El tudom képzelni egyébként a nagyvállalati környezetet, ahol Dr. Balogh Róbert költséggazda leszól telefonon Franciskáék csoportjának, hogy nézzék már meg ugyan Vanczáknéval, miként lehetne a többi, sikeres vállalathoz hasonló módon még egy kis bevételre szert tenni. Vanczákné kis csapata előretör, megmutatja főnökének, hogy webkettes skillekkel felvértezve ő majd megtalálja az aranytojást tojó tyúkot. Vanczákné kitüntetve, Franciska kapálózik, hogy az ő ötlete volt valójában, majd mindketten beírják az önéletrajzukba, hogy shiker. Nézzünk is egy példát rögtön, üljünk rá a szopórollerre és guruljunk körbe.
Tegyük fel, hogy Érdről szeretnél minden nap bejutni Budapestre és Budapesten nyilván még mocorognod kell, tehát a BKV bérlet is alap, vásárolnod kell. A budapesti bérlet Nagytétényig érvényes, onnantól Érdig kiegészítő bérletet kell venned, így lesz teljes a csomag, nagyjából olyan 15.000 Ft-ért havonta (pontos számot nem tudok). És itt térjünk is ki egy kicsit. Az ember miért vesz bérletet? Nem nagy ördöngősség, kedves MÁV, az ember azért vesz bérletet, mert
- sokat utazik az adott vonalon és jobban megéri neki így (a szemét kaptalista, ugye?)
- nem szeretne sorba állni minden egyes nap, mielőtt felszáll a koszos vagonokba. (a lusta disznó, ugye?)
Nyilvánvaló az, hogy a második pont innentől kuka, ill. abban az esetben nem, ha az amúgy is össze-vissza késő járatok közül sikerül kiválasztani egy olyat, ami nem gyors- és nem sebesvonat, közlekedik éppen és be is ér vele az ember időben a céljához. Ha valaki megnézi az Elvirát, láthatja, hogy reggelente nem ritkák a 20-25-30 perces késések.
Nem arról a 150 Ft-ról van szó, bár ha jobban belegondolunk, 20-25 napot biztos megy az ember Pestre, számoljunk hússzal, ugye vissza is kell jönni, tehát 40*150=6000 Ft havonta. A semmiért. Drágítanak, s nem elég egyszer sorban állni, minden nap kell. (Update: most írták Twitteren, hogy a 150 Ft is kilométerfüggő, egészen felmehet ~1000 Ft-ig.)
A bérleteseknek egyébként nem kell megváltani ezt a 150 Ft-ot abban az esetben, ha valaki egészen Budapestig MÁV bérlettel utazik. Van ilyen az országban? Ki az, aki nem BKV kiegészítő bérletet vásárol? Jelezzétek kommentben, küldjük a szerkesztőség antropológusait vizsgálódni.
Ja, ott lehet még húzni a nadrágszíjon, ahol rugalmatlan keresleti görbéket találunk. Cigi meg a főiskolások vonatútjai. Mivel benzinből ugye már egyre kevesebb fogy egy ideje… Kell a bevétel.
Hát szerkesztőségi antropológust nem kérek, de az a helyzet, hogy az Mt. szerint a munkahelynek fizetnie kell a településhatáron kívülről jövők utazási költségeit. Ezt még a feleségem egyébként tipikus minimálbéres, de heti 60 munkaórás munkahelye is tiszteletben tartotta. Tehát, ha csak nem vagy diák, elméletileg nem feltétlenül a te zsebedből húzzák ki (de igen, de ebbe ne menjünk bele, maradjunk demagógok).
És hát van olyan munkahely is, ahol még a BKV-bérletet is adják legalább… (Hol? Hol?)
A bérletet fizetik, aztán gyere be személy vonattal. Most akkor így korrekt?