4-es metróról elfogulatlanul

Eddig a figyelemfelkeltő (kicsit buta) cím, innentől élménybeszámoló fog következni.

Ma este hazafelé a Móricz Zsigmond körtéren gondoltam egyet, és elhatároztam, hogy tesztelem Budapest legújabb büszkeségét, az új metrónkat. Elöljáróban annyit, hogy Budafokon lakom, és hogy a Móriczon nagyon nehéz olyan tömegközlekedési eszközt találni, ami nem hazafele visz engem (a teljesség igénye nélkül a következő járatokkal kb. ugyanannyi idő alatt jutok haza: 7, 33, 114, 47, 18). A négyes metró úgy jön be ebbe a képbe, hogy nagyon gyorsan eljut a Kelenföldi pályaudvarhoz, a felszíni közlekedést pedig egész okosan hozzácsiszolták ehhez az új helyzethez, engem (hogy a saját példámnál maradjak) a pályaudvari átszállás után az utcámnál rak le a busz. Már itt az elején le fogom lőni a poént: 21:15-kor indult el a stopper, és 21:41-kor állt le, ez – gyorsfejszámolás – 26 percet jelent.

Image

Utazás a-ból b pontba (kicsit csaltam, a Móricz nem látszik most a térképen). A “hagyományos” út a sárga (47-es villamos) + kék (250-es busz), az új a zöld (4-es metró) + kék (szintén 250-es busz)

 

Csökkenti-e drasztikusan a menetidőt?

Elég sok hírportál azon pörög most, hogy bizony ők letesztelték, és hát felesleges a metró, mert hogy még a hetes busz is gyorsabb. Ezzel pedig nyilván nem hazudnak. Egyrészt mert hát letesztelték, másrészt meg ha nagyon kritikus akarok lenni, akkor én is elmondhatom, hogy azonos várakozási idővel számolva, közepes szerencsével a “hagyományos” módon is teljesíteni tudom ezt a saját “tesztútvonalamat” 30 perc alatt, ez a négy perc igazán nem nagy különbség. Azt is hozzá kell tennem, hogy valószínűleg nehéz olyan “tesztútvonalat” találni, ahol jobban kapóra jön az új metró és a felszíni közlekedésrendezés együttese.

Ebben az olvasatban a metró csak egy kellemes (de szinte felesleges) alternatíva sokak számára, és itt nyilván jöhetne a felsorolás, hogy mi mindenre el lehetett volna költeni hasznosabban a rá költött pénzt.

Image

fotók: 444.hu/bkk.hu

Ugyanakkor már a 2004-ben is, amikor érdeklődéstől csillogó szemmel figyeltem a munkálatok kezdetét, az volt a közvélekedés,hogy a négyes metró arra lesz jó, hogy tehermentesítse többek között a hetes vonalát, meg úgy általában is a Dél-Budai közlekedést. Most ezt még nyilván nem tapasztaljuk, de amikor majd a választások után elkezdik csökkenteni a buszok járatszámát, az lehet, hogy plusz egy sávot fog jelenteni az autósoknak a Bartók Béla úton, és lehet, hogy azt majd megérzi a város.

Én nem vagyok közlekedési mérnök, meg olvastam a zindexen, hogy manapság már nem trendi a föld alá vezetni a közlekedést, de az én kis naiv “zöld a fű – kék az ég” világomban egy forgalmas útvonalat tehermentesítő új metróvonal lehet akár az első lépés is egy élhetőbb, tisztább város felé. És itt el is jutunk egy másik szemponthoz:

Much Európa!

Ez a metró szép lett. Nem kicsit, nagyon. Mármint tényleg. Nyilván megírta már mindenki, hogy ez csak parasztvakítás, és a nagy terek helyett inkább lehettek volna sokkal koporsó-szerűbbek a megállók, és akkor a megspórolt földmunkákkal felszabadított pénzből tizenöt árvaházat és két új iskolát építhettek volna, a maradékból meg egy etióp falu gyerekeinek az egy évi kajája, de nekem van erről egy elméletem, hogy nekünk magyaroknak ez kell.

Kit érdekel, hogy drága volt? Amíg kétszáz a pizza a móricon és mellette van arany péntek a tündében, addig nem lehet baj.

És amikor jön a metró és villog a peron? Hűű, az nagyon fasza!

Image

És még kicsit komolyabbra fordítva a szót sem tudom, hogy ha engem megkérdeznének, hogy inkább az olcsó koporsó jobb-e, vagy a tágas, ezer színben pompázó dizájner betonszarkofág, mit válaszolnék.

Magyarországon annyi minden rohad.

Megyek reggel az egyetemre, és szép lassan rohad el alattam a villamos. Rohad a kékmetró. A nyócker. A hajléktalan bácsi, miközben épp beledeformálja magát egy kapualjba. Minden.

És akkor egyszer csak jön egy ilyen metrójárat, aminek az egész föld alatti része baromi szép és modern, és ahol kidugja a fejét a napvilágra, ott is nyílt terek, zöld parkok, menő épületek, tip-top dolgok teremnek. Megyek az aluljáróban, és minden csillog-villog, keresnem sem kell, hogy hol van szuperátláthatóan kitáblázva, hogy hogyan fogok hazajutni, a működő (!) érintőképernyős jegyautomata user interfésze is a legújabb dizájntrendeket követi, kicsit odébb pedig egy fényes kijelzőn még az érkező / induló vonatokat is figyelemmel lehet kísérni.

Image

A térkőtől az utolsó kukáig patyolat tiszta az egész hely, a megálló ragyog, a peron VILÁGÍT!, illetve VILLOG!, ha jön a szerelvény. Amit egyébként robot irányít. És a végállomásnál nem csak azt mondja be, hogy “kérjük hagyják el a szerelvényt”, hanem azt is, hogy “erre figyelmeztessék utastársaikat is”. Ahh. Erre a kollektivizmusra még Konfuciusz is elmorzsolna egy könnycseppet.

A rohadó város közepén hirtelen ott van Európa; a városunk, ahogyan mindig is szerettük volna.

Én most naiv vagyok, és reménykedem benne, hogy ezt az élményt mások is átélik, és hogy valahogy hatni is fog rájuk. Hogy majd felveszik a véletlenül leejtett szemetet, legalább akkor, ha a négyes metrón utaznak. Vagy olyan jó lenne, ha ezt most nem rongálnák rommá mondjuk egy hónap alatt (a menetrendes kijelzők egészen jól bírják!!). Vagy ha sok új ilyen kis “Európa-sziget” nőne ki a földből, és egyszer csak összeolvadnának, és megújulna az egész város, és eltűnne a rohadás.

Kovács Dávid vagyok, és én hiszek a négyes a metróban.

4-es metróról elfogulatlanul” bejegyzéshez egy hozzászólás

  1. “ha sok új ilyen kis “Európa-sziget” nőne ki a földből, és egyszer csak összeolvadnának, és megújulna az egész város, és eltűnne a rohadás”

    Azért ez a tendencia szerencsére megfigyelhető a városban az elmúlt 5-10 évben, ahogy azt az “egy nap a városban” blog is szépen összefoglalta tavaly: http://varosban.blog.hu/2013/07/09/varatlanul_felujitottak_az_egesz_pesti_belvarost

    És állítom, ezek a várost valóban élhetőbbé tevő fejlesztések a négyes metró árának töredékéből kijönnek, és szerintem sokkal fontosabbak is annál. A metró vigyen el A pontból B-be mert az a funkciója, inkább A és B pont a lényeg :)

Hozzá szabad szólni:

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s